Frågor & svar

Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna vi får. Allt ifrån sortiment, offert, betalning och leveranser.

Allmän information

Öppettider butiken i Högsby

Måndag-Fredag: kl. 10:00-18:00
Lördag: kl. 10:00-14:00
Söndagar: Stängt

Våra öppettider kan variera. Följ oss gärna på facebook för aktuella öppettider eller kontakta någon av oss om ni vet vilka produkter ni vill ha så kan vi plocka fram dina produkter och bestämma en tid för upphämtning.

Öppettider E-handel

Alltid öppet!

Du betalar på plats på lagret när du hämtar dina produkter eller direkt via webben när du handlar i vår e-handel.

Vi tar kontant betalning, Swish, kortbetalning eller fakturabetalning med Northmill eller Resurs när du handlar i vår butik. Kreditprövning görs vid fakturaköp.

I vår butik hittar ni både prima produkter (Alltså nytillverkat som säljs med fulla garantier som hos vilken bygghandlare som helst) och Outlet-produkter.

Outlet-produkterna är sådant som vi köpt upp stora partier av från leverantörer som av någon anledning inte kunnat säljas vidare, allt ifrån mindre skönhetsfel till felbeställningar. Det kan också vara konkurslager eller snickare och konsumenter som köpt fel, som vi köper in och säljer vidare.

Outlet betyder oftast att produkterna är helt nya i emballage, men kan även finnas mindre skavanker, fraktskador eller att delar saknar. Om något är fel på produkten så står det under produktbeskrivningen här på vår hemsida.

Vi köper in alla olika sorters varumärken, oftast svensktillverkade produkter i fin kvalitét.

Nej – vi lämnar inte garanti på det som säljs från vår Outlet, dock så får du gärna syna fönstret innan du köper det och vi säljer inte produkter som inte är funktionsdugliga och i gott skick. Dock hjälper vi dig självklart om du behöver komplettera med reservdelar så gott vi kan.

Det som är Outlet-produkter är markerade som Outlet här i vår butik på hemsidan. Det som inte är markerat som Outlet är alltså prima produkter där du får full garanti, t.ex. dörrar från Emådörren eller allt som du köper som vi beställer special till dig från fabrik. Fråga gärna om du är osäker.

Ja, vi kan skicka över hela Sverige med DSV eller Schenker. Vad det kostar beror på vilka produkter du vill ha skickade och vart i Sverige dom ska skickas.

Ja! Lämna gärna in din spec till oss så tar vi fram ett förslag på fönster och dörrar enligt önskemål. Vi försöker att handlägga så snabbt som möjligt, men på större objekt får man räkna med 3-5 arbetsdagar för att räkna fram ett pris.

Nej. När du har beställt något som tillverkas specifikt för dig och det inte är en produkt vi annars lagerhåller så förbinder du dig till ditt köp och får inte ångra eller returnera din vara.

Du beställer varan via vår e-handel eller kommer in i vår butik och köper den.

Produktfrågor

Ja, vi säljer fönster och dörrar enligt dina önskemål, kontakta oss så hjälper vi dig.

Trä levereras normalt sett i NCS-kulörer och aluminium i RAL-kulörer. Vi rekommenderar alltid att du kollar på din kulör på en färgkarta hos oss eller i en färgbutik. Digitala färger går inte att jämföra med då det kan skilja sig väldigt mycket mot en målad produkt.

Det är olika beroende på vilken produkt, men normalt sett så ligger specialbeställda fönster och dörrar på ca 6 veckor.

Fönster och dörrmått anges oftast i modulmått, ett fönster som är 10×10 innebär alltså att hålet i din vägg behöver vara 10x10dm. Därför är produkten några cm mindre så att du ska kunna isolera runt dina fönster eller dörrar.

För att mäta rätt så underlättar det om du lossar på foder för att komma åt att mäta utsidan av din karm.

Ett fönster som kallas för 10×10 brukar ha ett exakt karmyttermått på 980x980mm.

Vi anger alltid bredd först och höjd sen.

U-värde pratas det mycket om och det innebär hur bra din produkt isolerar, ett typ av energivärde. För att få ditt hus så energieffektivt som möjligt är det bra att ha ett lågt energivärde. Man kan ange U-värde för hela produkten eller endast på glaset, självklart är det U-värdet på hela produkten som är relevant för dig som kund.

Dina gamla fönster ligger troligtvis på ett U-värde som är en bra bit över 2,0 w/m2K, kanske hela vägen upp till 4,5. Ett fönster som har 1,3 i U-värde är bra och det kan du uppnå med ett 2-glas fönster.

I Sverige är 3-glas väldigt vanligt på fönster, men egentligen inte något som du som konsument behöver prioritera. Det är viktigare att fråga om U-värde på produkten.

Med ett 3-glas kan du såklart få bättre U-värde eftersom att du har fler möjligheter att kombinera olika glas och gaser för att sänka U-värdet. Men även ett 2-glas fönster kan leverera bra U-värden, och det kommer dessutom vara både billigare och lättare att montera då det inte väger lika mycket.

På en ytterdörr spelar 2 eller 3-glas ingen roll. Dels är oftast fönsterytan så pass liten, och nya ytterdörrar håller väldigt bra U-värden, mellan 0,8-1,1 oavsett glas. Fördelen med 2-glas kan även där vara att den väger mindre och kan vara lättare att montera.

Leverans och reklamation

Tänk på att du MÅSTE göra en mottagningskontroll när vi levererar dina gods med ett fraktbolag. Syna godset när du tar emot det för att uppmärksamma eventuella fraktskador på emballaget och uppmärksamma föraren på detta. Fraktskador ska noteras på fraktsedlarna av chauffören.

Fota och anmäl det till oss med ditt kvitto på köpet, anmälan ska göras inom 5 dagar från mottagning. Tänk på att alla skador måste fotas INNAN du monterar dina produkter. Om du monterar en skadad produkt och sedan fotar en skada och det är möjligt att skadan kan ha uppstått vid montage så kan vi göra avslag på en reklamation.

Tänk på att alltid kontrollera skicket på dina produkter innan du river ut din gamla dörr/fönster.

Skadade produkter returneras till oss och vi förser dig med nya – alternativt ordnar vi med reparation av dina produkter. Kontakta oss så återkommer vi med åtgärd.

Kontakta oss med information om din order / ditt kvitto så hjälper vi dig. Tänk på att när du får leverans med ett fraktbolag måste en mottagningskontroll göras och du ansvarar själv för att du tar emot så många kollin som det står på fraktsedeln. Du måste också uppmärksamma synliga skador på emballage när du tar emot ett gods och anmärka på detta.

De varor som du köpt hos oss och har garanti på reklamerar du genom att fota ditt kvitto på köpet samt skadan på produkten och maila till oss med din information till [email protected] så hjälper vi dig i enlighet med garantivillkoren du har på din produkt.

Outlet-produkter lämnar vi inte garanti på och kan därmed inte reklameras. Dock kan vi ge vägledning i hur du underhåller och reparerar dina produkter. Kontakta oss om du har några funderingar.

Outlet-produkter lämnar vi inte någon returrätt på.

Prima produkter som är lagerprodukter kan returneras om emballaget är oöppnat och produkten är i det skick du köpte den i. Returrätt gäller i 14 dagar från köp.

Prima produkter som specialbeställts enligt dina önskemål kan ej returneras. Specialtillverkade produkter har man ej returrätt på.